Kategoriat
Yleistä

Virtuaalitodellisuus on täällä jäädäkseen

Virtuaalitodellisuusmarkkinat ovat olleet viime vuosina yksi eniten kasvavista aloista laajemmassa viihde- ja tietotekniikkatilassa. Tälle teknologialle on valtava määrä sovelluksia, joten ei ole ollenkaan yllättävää nähdä monenlaisten yritysten ja sektorien ottavan tämän käyttöönsä ja yrittävät käyttää tekniikkaa toiminnan sekä tuotannon parantamiseen. Sen saadessa yhä enemmän ja enemmän massojen hyväksyntää, virtuaalitodellisuuslaitteet, kuten päähineet ja järjestelmät tulevat halvemmiksi ja siten ne ovat helpommin saatavilla yrityksille sekä yksityishenkilöille. Muun muassa nettikasinot ovat vihjailleet virtuaalitodellisuuden käyttöönotosta pöytäpeleissä todellisentuntuisemman pelikokemuksen luomiseksi.

Tämän sektorin kasvun mittakaava käy ilmi siitä, että virtuaalitodellisuusmarkkinoiden odotetaan nousevan maailmanlaajuisesti 62 miljardiin dollariin vuoteen 2027 mennessä, vuosittaisen kasvun ollessa 20 % tästä hetkestä vuoteen 2027. Suurin kasvua edistävä tekijä on tekniikka itsessään, koska sen avulla käyttäjät voivat rakentaa valitsemansa simuloidun ympäristön mihin tahansa tarvitsemaansa tarkoitukseen. Olemme esimerkiksi nähneet, että sairaalat käyttävät virtuaalitodellisuutta (VR) sekä lisätyn todellisuuden (AR) järjestelmiä lääkärien ja sairaanhoitajien kouluttamiseksi leikkaukseen, kun taas jotkut sotilasvoimat ovat myös käyttäneet sitä alustavasti taisteluharjoituksiin. Toinen mahdollinen käyttötapa on mahdollistaa orastavien lentäjien käyttää VR:ää lentosimulaatioihin. Samalla, tämänhetkisessä tilanteessa, VR on avannut entistä enemmän tapoja ihmisille kokea paikkoja, joihin he eivät tällä hetkellä pääse. Täten olemme nähneet esimerkiksi monien kuuluisien museoiden tarjoavan tällä hetkellä ihmisille täysin mukaansatempaavia VR-kierroksia ihmisille, koska he eivät voi fyysisesti olla läsnä näissä paikoissa. Jotkut muut lomapaikat ovat myös seuranneet tätä esimerkkiä. Lisäksi urheiluliigat ja -organisaatiot harkitsevat ajatusta mahdollisuudesta antaa fanien tuntea olevansa taas takaisin suosikkijoukkueensa stadionilla, poistumatta oman kotinsa mukavuudesta ja turvallisuudesta. Olemme esimerkiksi nähneet erilaisten jalkapalloliigojen Euroopassa jatkavan pelejään suljettujen ovien takana, ja osa niistä saattaa ottaa VR-tekniikan käyttöön ensi kaudella, jotta kausilippujen omistajilla olisi jonkinlainen ottelupäiväkokemus. Toinen alue, jolla VR on menestynyt hyvin, on kasinoliiketoiminta. Kasinot ja uhkapelipaikat ovat tällä hetkellä myös suljettuina maailmaanlaajuisesta pandemiasta johtuen, joten operaattoreiden on täytynyt miettiä uusia ja innovatiivisia tapoja pitää kiinni asiakkaistaan. VR on noussut hyväksi ratkaisuksi tähän ongelmaan, joten me olemme nähneet monien oikean rahan kasinoiden tarjoavan asiakkaille mahdollisuuden käyttää VR-päähinettä ja tulla siirretyksi jälleen kasinolle mukaansatempaaviin kasinopeleihin saaden sen tuntumaan siltä, kuin olisit jälleen sisällä kasinolla.

Nämä ovat joitakin tämän teknologian tämänhetkisiä ja potentiaalisia sovelluksia. Älypuhelinten käytön lisääntyessä ympäri maailmaa, niistä on tullut ensisijainen tapa toimittaa mitä tahansa digitaalista sisältöä käyttäjille, ja sama pätee myös VR:ään. Vaikka VR-laitteita onkin vielä melko vähän vähittäiskäytössä, tämän tekniikan kaupallisia ja teollisia sovelluksia ei tarjota älypuhelinten kautta, ja siksi yritykset kehittävät paljon kattavampia ja yksityiskohtaisempia VR-järjestelmiä käytettäväksi kaupallisessa ympäristössä.

Lisäksi tämänhetkinen globaali skenaario on tehnyt VR:stä entistäkin tärkeämmän, koska sen avulla voidaan hoitaa paljon töitä ilman työntekijöiden tarvetta olla fyysisesti läsnä paikalla. Tämän takia onkin mielenkiintoista nähdä miten tekniikka sen saatavuus kehittyvät tämän ajanjakson aikana, mutta niin monien potentiaalisten käyttötapojen kanssa voidaan turvallisesti olettaa, että VR on täällä jäädäkseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.